Het nul gaatjes project
Nul gaatjes project voor melkgebitten
Het is belangrijk dat u vanaf 2,5-3 jaar met uw kind* voor controle naar de tandarts gaat. Zo kan uw kind wennen aan een halfjaarlijks tandartsbezoek en wordt de ontwikkeling van het melkgebit naar het volwassen gebit gemonitord. Om gaatjes in het (melk)gebit te voorkomen, geven wij u op deze pagina handige tips.
*Kinderen en jongeren tot 18 jaar zijn via de basisverzekering verzekerd voor de meeste tandartskosten.
MELKGEBIT:
Als de melktandjes doorbreken is het verstandig om te beginnen met (leren) poetsen (in het begin alleen met borstel en water). Een aantal handige poetstips op een rij:
Tip 1:
Poets ‘s ochtends de tanden van uw kind (na het eten). Herhaal dit ‘s middags na het middageten en voor het slapengaan. Geef uw kind geen pap, melk of limonade mee naar bed. Een flesje water mag wel.
Tip 2:
Als uw kind zelf poetst, controleer dan goed of het gebit schoon is.
Tip 3:
Het is verstandig om het gebit van uw kinderen na te poetsen. Doe dit minimaal tot ze 8 jaar oud zijn.
Belangrijk:
Wat veel ouders niet weten is dat de eerste blijvende kiezen (een kies die de basis is van het blijvende gebit) niet wisselen, maar achter de rij van de melkkiezen doorbreken. Deze eerste blijvende kiezen komen achter de melkkiezen door tussen het 5e en 6e levensjaar. Heeft u kinderen van deze leeftijd, kijk dan even in de mond of u deze ziet. Ze zijn groter dan de melkkiezen. Deze blijvende kiezen moeten worden geseald. Er wordt dan een beschermlaagje aangebracht die de kies afsluit voor tandbederf.
VOLWASSEN GEBIT:
Tot slot nog een aantal handige tips voor u en uw kind met een volwassen gebit.
Tip 1:
De zuurgraad van het speeksel stijgt na het eten. Als u de bacteriën wegpoetst, wordt de kans op tandbederf kleiner. Poets daarom altijd na het eten.
Tip 2:
Vergeet niet te flossen. De tandarts, mondhygiënist of assistente kan u leren hoe u effectief flost.
Tip 3:
Poets minimaal tweemaal per dag, het liefst driemaal per dag. Poets altijd 's ochtends en 's avonds uw tanden.